En saanut jouluaattona tehtyä päivitystä, vaikka sellaista suunnittelin. Ajattelin kertoa lahjoistani ja joulunvietostani, mutta sen sijaan kerronkin tänään eilisestä hammaslääkärireissustani.

Mulla on ollut marraskuusta lähtien kipua hampaissa, jota on epäilty purennasta johtuvaksi, mutta joka on pikkuhiljaa koventunut. No menin sitten eilen  hammaslääkäriin, koska mulla oli tosi kovat kivut joulupäivinä ja olin jo henkisesti valmistautunut juurihoitoon, mutta sen sijaan multa napattiinkin reikiintynyt viisaudenhammas ylhäältä. Se olikin aikamoinen operaatio.

Lääkäri sanoi, että otetaan molemmat reikiintyneet viisaudenhampaat alhaalta ja ylhäältä samalla kertaa, mutta mä olin että yksi kerrallaan, koska onhan se iso prosessi toipua hampaan poistosta ja vielä kahden samalla kertaa.

Sitten hän vähän kuin ylipuhui mut hampaanvetoon sanomalla, että se on helppo homma ja kohta mä olen kotona syömässä jätskiä ja kattomassa leffaa. Varmistin vielä, että kirurgi on paikalla, jos jotain vaikka menee pieleen ja kyllä kirurgikin oli paikalla, mutta hammaslääkäri vakuutti ettei kirurgia tarvita vaan kyseessä rutiinitoimenpide, joka nopeasti ohi.

No ei sitten ihan mennyt kuin Strömsössä. Tuota hammasta irrotettiin tunnin verran, sain kyllä kunnon puudutukset ettei sattunut sinänsä, mutta aika kovakouraiselta se tuntui välillä ja poskea painettiin aika paljon. Hammaslääkäri sai osan hampaasta irrotettua, mutta koska se oli reikäinen, niin se hajosi osiin ja tarvittiin kirurgia poistamaan loput.

Kirurgin saapumisessa kesti ja kesti, mutta lopulta hän tuli ja aika nopeasti sai sen jäljelle jääneen hampaan osan irrotettua. Mutta oli aika hurja päivä enkä tuollaiseen ollenkaan ollut varautunut. Mikä oli ehkä ihan hyvä juttu.

Nyt olen sitten ollut toipilaana ja eilen en syönyt mitään operaation jälkeen ja sitten kun pahin verenvuoto oli tyrehtynyt join pari lasia vettä. Tänään olen sitten syönyt ihan vähän jäätelöä, vauvanruokaa ja muutaman joulukonvehdin. Konvehtien syöminen oli huono ajatus, koska se sattui vähän siinä haavakuopassa. Poski on turvoksissa, mutta muuten fiilis on ihan ok.

Vielä pitäisi mennä poistamaan se reikiintynyt alaviisuri, mutta taidan tehdä sen hiihtolomalla. Tarvitsen vähän aikaa toipua tästä koko rumbasta.