Miksei tuolla kaduilla kesän kuumina päivinä koskaan näe lyhyessä mekossa tai minishortseissa ihmisiä, joilla on selluliittia reisissä? Miksi se on edelleenkin niin suuri häpeän aihe? Mulla on ollut sellua reisissä lapsesta lähtien.

Muistan kun olimme vanhempien kanssa rantalomalla Kreikassa 90-luvulla. Olin uimarannalla, menossa veteen, kun huomasin kuinka kaksi suomalaista turistinaista tuijotteli mua ja kommentoi mun reisiä, tyyliin "katso, tuolla lapsella on hirveät selluliitit". Se vähän hämmensi mua, varsinkaan kun en vielä oikein tiennyt mitä selluliitti on, mutta piilottelin jo siinä vaiheessa reisiäni, koska ne eivät olleet mielestäni kauniit ja "normaalin" näköiset. Tällaista kehohäpeää pidetään normaalina osana naiseksi ja aikuiseksi kasvamista, mitä se ei ole.

Selluliitti on täysin luonnollista ja sitä esiintyy kaikenikäisillä ja kaikenkokoisilla ihmisillä ympäri maapalloa. Tänä kesänä minä aloitan selluliittikapinan ja olen kävellytkin jo reidet paljastavassa mekossa ja shortseissa tuolla ihmisten ilmoilla.

Liittykää tekin, rakkaat lukijani, mukaan kapinaan sairaita kauneusihanteita vastaan, jotka demonisoivat tavallisia kehoja ja niiden luonnollisia ominaisuuksia.